0736 - 500 798 info@bodymemorytherapy.se

Avslappningsövning

Det här är en avslappningsövning som kan hjälpa dig att skapa ett inre lugn och fokusera på vad du gör här och nu och som kan hjälpa dig i ett första steg mot att lära dig att slappna av.

Avslappningsövningen innebär att du skall fokuserar på din andning och känna in din andning.

Du kan sätta dig bekvämt och med avslappnade axlar, om du vill kan du blunda eller bara fästa blicken någonstans framför dig.

Fokusera på dina fötter och känn mattan under din fotsula och andas in genom näsan och ut genom munnen.

Tänk dig att du för ned luft igenom din kropp mot dina fötter och fotsulor.
Låt din andning röra sig sakta upp genom dina fötter och upp mot dina vader och vidare upp mot dina knän och där vid dina knän kan du stanna till en liten stund och fortsätt andas in genom näsan och ut genom munnen.
Låt sedan din andning flytta sig upp mot dina lår och vidare upp mot dina höfter och fortsätt andas in genom näsan och ut genom munnen.

Känn hur nedre delen av din kropp flödar av positiv kraft och livsglädje.
Andas in genom näsan och ut genom munnen och låt nu din andning röra sig upp genom din mage och din diafragma och in i dina lungor.

Stanna till där en liten stund och låt dina lungor röra sig ut och in samtidigt som du andas in genom näsan och ut genom munnen, lugnt och sakta.
Fortsätt andas in genom näsan och ut genom munnen och låt nu din andning röra sig upp genom din bröstkorg och vidare upp mot din hals och ditt ansikte.
Fortsätt andas in genom näsan och ut genom munnen, din andning fyller dig med värme och kärlek och harmoni och känn hur hela din kropp är ett med din andning.
Nu kan du börja röra lite på dina fötter och händer och sakta öppna upp dina ögon.

Kommentera

Stäng meny